Esimiehellä oli kiire toimittaa irtisanomis kuulemisesta

Kertynyt viime blogin kirjoituksesta aikaa sen verran, että laitan viime kirjoituksen jälkeisiä kuulumisia.

Minulle kirjoitettiin tammikuussa 2024 lisää sairaslomaa 15.5.2024 asti. Olen joutunut soittelee Kelansairauspäivärahan puolen ja Monetran (nykyisen palkkatoimiston) väliä monia kertoja. Koska Monetralta eivät meinaa hyvissä ajoin toimittaa Kelalle tulotietoja vaan vetoavat aina samalla "sävyyn", että "Kelalla pitäisi olla tiedossa se, että palkkatoimistolta tulevat palkanmaksun jälkeen aina massana tulotiedot vasta eteenpäin". Kyllä Sote aikoina ennen toimittivat ongelmitta kerrallaan pitkältä ajaltakin Kelalle pyytämiä tietoja, eikä ollut tällaista hidastelua meiningiä.

Viime kuussa (joulukuu 2023) tuli puhelinsoitto työterveys Pihlajanlinna, Iisalmi sihteeriltä joka kertoi soittavansa sen vuoksi, että meidän esimies oli lähestynyt työterveyttä ja pyytänyt palaveria järjestämään. Palaveri oli tammikuun puolella jossa käytiin läpi minun, lääkärin ja esimiehen näkemyksensä. Kerroin omassa tapauksessa samat asiat mitä ennenkin olen kertonut mm. osa-aikaisuus tulojen vuoksi en hyödy taloudellisesti brutto 1100e, vähennyksien jälkeen netoksi jää n. 720e-740e, sama suuruinen summa suunnalleen kun olisin työttömänä tai liiton kassalla. Samalla kerroin kuinka olen esimiehelle sanonut enemmän kun yhden kerran siitä, että minulle on lupailtu vuodesta 2017 lähtien vakituinen kokoaikaista sopimusta ja siltikin on vitkuttelut jatkunut myös Hyvinvointialue aikoinakin ja tätä rumbaa ei olisi enää ollut, jos lupaavat sopimus olisi ollut minulla. Lääkärin näkemys oli sitten vedoten aikuispsykiatrian pkl:n lääkäri lausuntoihin

etten ole työkykyinen ainakaan siihen 15.5.2024 asti. Esimiehen näkemyksen vuoro kun tuli silloin se sanoi ensimmäisellä hengäytyksen yhteydessä "olen irtisanomassa Karin ja irtisanomis prosessi lähtee heti liikkeelle tämän palaverin jälkeen". Sitten oli samalla muistion kirjoittajan roolissa palaverissa ja kirjoitti lääkäri näkemykseen lisäksi jota en allekirjoita täysin 100%:sesti siitä, että en olisi myöskään kokoaikaiseen työhön omaan yksikköön. Mutta se on laitettu muistioon kumminkin.

Olen muutaman kollegan kannustamana lähestynyt nykyistä ammattiliiton (Jyty) luottamusmiestä ja sieltä on toimitettu myös toiselle luottamusmiehelle. Näyttää sen verran lupaavalta, että ottautuvat tapaukseeni nk. edellisessä ammattiliitossa (Akavan Erityisalat) ei reagoitu oikein mitenkään, vaan jälkeen päin sitten kehtasivat sanoa, että organisaatio sekä esimiehet ovat toimineet "muka" oikein. Saa nähdä tässä mitenkä päin etenee, siksi olen vielä varovaisempi. Mitä olen kollegoilta kuulut omasta työyksiköstä, sielä toinen kollega on jälleen kerran joutunut yksin tekemään kaiken ja toinen kyseinen kollega josta olen blogissa maininnut joka on ollut minun työparina pitemmän ajan sekä joka ei saisi kuulemma enää työskennellä arkistojen parissa. Edelleen on kokeilemassa uudessa yksikkö paikalla kuinka pärjää. Olisiko meneillään tällä hetkellä 3 vai 4 kerta??

Ammattiliiton luottamusmies oli lähestynyt meidän nykyistä esimiestä mutta ei ollut moneen päivään vastannut kun oli laittanut haasteen sekä tiedustelun. Oli sitten ainoastaan vastannut luottamusmiehelle "Kari on vakituisessa työsuhteessa Hyvinvointialueella". Mitään muuta ei ollut vastannut. Esimies pitkästä aikaan lähestyi minua vko 5 alussa sähköpostitse kertoen laittavansa samana päivänä kirjeitse tulemaan minulle irtisanomis kuulemisesta. Ei mennyt kirjeen toimittamisesta kun 1-2 päivää kunnes saapui minulle perille. Olen viikonlopun aikana kirjoitellut tämän blogin yhteydessä samalla irtisanomis kuulemisesta vastineen (ei riitänyt 1 sivullinen ainakaan) ja toimitan ammattiliitto luottamusmiehelle irtisanomis kuulemisesta postin skannattuna sekä vastinekirjoitukseni. Saa nähdä mitä luottamusmies on mieltä ja kuinka toimia eteenpäin. Postissa oli maininta, joko kirjallisena toimittaa tiettyyn sähköpostiosoitteeseen 13.2.2024 mennessä tai tulla paikan päälle KYS:n (Kuopion yliopistollisen sairaalaan) n. 86km päähän suuntaansa 14.2.2024 klo 13:30 aikoihin.

Kyllä esimies yllättäin oli ahkera hoitamaan asiaa liittyen irtisanomisesta kun vertailee kuinka esimieheen on yleensä ollut hankalata saada yhteyttä tai ylipäänsä oman aloitteisesti olisi itse ottanut yhteyttä. Se tästä vielä muuttuisi mielenkiintoisemmaksi jos irtisanomisen jälkeen hakisivatkin kokoaikaista vakituista työntekijää ja minulle ei suotu sopimusta vaikka lupailtiin niin 2017 alkaen Sote aikoina kun nykyisessä Hyvinvointialue aikoinakin.